Nová banka Moneta má za sebou čtvrt roku, ke kocourovi přibyl Bartoška. Změny se nebojte, říkají


Praha –  První tři měsíce fungování pod novým názvem má za sebou Moneta Money Bank, která předtím v Česku působila jako GE Money Bank. A jak avizovala, během čtvrt roku nečekala zhruba milion jejich klientů žádná revoluce. Nemuseli si měnit karty ani smlouvy, stejná zatím zůstává také nabídka účtů - kdo ho chce mít zdarma, musí do banky posílat alespoň sedm tisíc korun za měsíc.
Výraznější novinkou je ale aplikace mobilního bankovnictví pro chytré telefony, kterou banka už v nových barvách (záměrně jako česká vlajka) spustila koncem července. Ti, co si ji už stáhli, hodnotí novinku dobře. Na Google Play získala od 260 hodnotitelů 4,7 hvězdičky z pěti. "Po té obludě od GE, co se tvářila jako mobilní aplikace, konečně skvělá, intuitivní a rychlá aplikace odpovídající roku 2016," napsal například Richard Böhm.

Po GE Money Bank zůstal v Monetě i svérázný kocour, který ji propaguje v reklamách. Teď dostal nového společníka – zvěrolékaře, kterého hraje Jiří Bartoška. V televizním spotu vysílaném od srpna oba lidem vysvětlují, že banka mění jen jméno, ale další věci zůstávají.
Dvojka na trhu půjček
I pod novým názvem a s novou vlastnickou strukturou (od května se většina - zatím 51 procent - akcií obchoduje na pražské burze a hlavní hlas už v ní tak nemá americká skupina GE, ale investoři držící akcie) pokračovat v tom, v čem byla dosud silná: je dvojkou tuzemského trhu ve spotřebitelských půjčkách.
Naopak v hypotékách se bance v posledních letech moc nedařilo. Zatímco celkově půjčily banky loni v Česku lidem zhruba 200 miliard korun, GE Money Bank se na hypotečních žních podílela jen velmi omezeně – 1,6 miliardy. Přestože celý trh rostl téměř o třetinu, GE více jak desetinu hypotečního objemu odepsala. Letos ale už banka roste i v této oblasti.

"Během posledních měsíců evidujeme až 90% meziroční nárůst uzavřených hypoték. Důvodem zájmu jsou především výrazné změny v hypotečním produktu, zejména prodej takzvané úsporné hypotéky pro všechny klienty, která díky zůstatkům a úsporám na běžném účtu snižuje úrokové zatížení a přitom jim nechává finanční prostředky kdykoliv k dispozici," říká mluvčí banky Lucie Policarová, která do konce roku slibuje ještě další novinky.
Expert: GE měla svázané ruce
Se změnou názvu a vlastnické struktury se bance uvolnily pomyslně svázané ruce, domnívá se  Dalibor Chvátal, šéfredaktor finančního serveru Měšec.cz, který tuzemské banky dlouhodobě osobně testuje.
"V posledních letech GE Money kvůli očekávanému prodeji nijak zásadně neinvestovala do rozvoje nových produktů a služeb, naopak některé technologické novinky zastavila po krátkém komerčním provozu - například NFC platby z mobilu. Nová banka má teď šanci nabídnout další nové produkty a služby a získat si důvěru klientů," říká Chvátal. "Původní název GE Money Bank do jisté míry symbolizoval banku, která sice ráda půjčí, ale nepatří mezi nejlevnější," dodává.

Čtvrtá největší banka v Česku podle počtu klientů má více jak 220 poboček, které už změnily podobu a nesou nový název i barvy. Generální ředitel banky Tomáš Spurný už dříve řekl, že nechystá omezení jejich počtu, i když Moneta chce být výrazně aktivnější v prodeji přes internet.
"V naší strategii na další tři roky plánujeme významné investice. Třetina peněz půjde do digitalizace služeb. Budeme inovovat internetové i mobilní bankovnictví a zaměříme se na online prodej úvěrů. Ve třetí fázi bychom se chtěli stát významným hráčem na poli dalších produktů, jako je například pojištění nebo investování," řekl Spurný Hospodářským novinám.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.