Z Česka mizí některé typy nových aut. Vymírají menší sedany, třídveřové vozy, ekoverze a chudobky


Před deseti lety, v roce 2006, byl nejprodávanějším dováženým vozem na českém trhu a třetím nejoblíbenějším osobním autem po škodovkách Fabii a Octavii malý levný sedan Renault Thalia. V roce 2016 jsou nejúspěšnějšími čistokrevnými malými a kompaktními sedany Citroën C-Elysée  a Renault Fluence - s 210 registrovanými kusy jim patří místo ve druhé stovce žebříčku.

Slovo "čistokrevnými" jsme použili proto, že u některých oblíbených modelů se sedan stále nabízí, ale společně s dalšími prodávanějšími typy karoserie. Jde například o model Dacia Logan, který je mnohem poptávanější jako kombík MCV.
V srpnu přestal prodávat karoserii sedan u jinak oblíbeného modelu Focus Ford. "O tento typ vozu nebyl téměř žádný zájem," potvrdil Aktuálně.cz tiskový mluvčí značky Martin Linhart.
Malé sedany přitom patří mezi nejlevnější vozy na českém trhu. Například Dacia Logan se prodává už od 169 tisíc korun, což je aktuálně vůbec nejnižší cena za nové auto v Česku. Přehled všech verzí malých a kompaktních sedanů prodávaných na českém trhu do půl milionu korun si prohlédněte zde.
Sedany nejsou jedinou kategorií, která na českém trhu vymírá. Tou další jsou třídveřové hatchbacky. Většina Čechů totiž volí praktičtější pětidveřovou karoserii a to i přesto, že žijí single, nebo v párech. V srpnu například z ceníků Volkswagenu vypadlo třídveřové Polo. "V případě zájmu jsme ale schopni auto dodat," tvrdí tiskový mluvčí značky David Valenta.
Další skupinou nových aut, o které Češi nemají zájem, jsou speciální ekologické verze s extrémně nízkou spotřebou a emisemi CO2. O něco nižší konzumace paliva se totiž u nich dosahuje pomocí poměrně drahých technických řešení, takže se v zemi, kde uživatelé auta neplatí žádné poplatky podle ekologické zátěže auta, nevyplatí.

Ford v srpnu přestal prodávat manažerské Mondeo s tříválcovým litrovým motorem 1.0 EcoBoost a s naftovým motorem 1.6 TDCi v nejúspornější verzi Econetic. "Přidávali jsme do ceníku Mondea sportovně laděnou edici ST Line a aby příliš nenabobtnal, vyřadili jsme položky, o které byl nejmenší zájem," vysvětluje Martin Linhart z Fordu.
Volkswagen zúžil nabídku modelu Golf o ekologickou verzi BlueMotion. A například Škoda již dříve pro tuzemsko u většinu modelů stáhla z nabídky ekoverze označované jako GreenLine.

Čím dál menší zájem je na českém trhu s novými auty také o základní verze s chudou výbavou. Importéři je v nabídce většinou nechávali, aby mohli komunikovat "cenu od", ale v poslední době lidé v masovém měřítku dávají přednost bohaté výbavě za rozumné ceny. Z ceníku Volkswagenu Polo tak zmizela akční verze Start, Mini přestalo nabízet nejlevnější verzi One.
Prudce naopak roste počet modelů v kategorii SUV. Fiat 500X, Honda HR-V, Jeep Renegade, Mazda CX-3, Mercedes GLA nebo Renault Kadjar - to jsou příklady nových poloterénních vozů bez předchůdce, které se úspěšně chytily nejen na evropském, ale i českém trhu. Seat začíná prodávat své první SUV Ateca, Škoda se chystá vtrhnout na trh s Kodiaqem, Audi s malou Q2...
Poloterénní auta ale téměř zlikvidovala klasické offroady. Ty živoří v jejich stínu, kupují si je pouze nadšenci a jejich počet se postupně snižuje. Z ceníku Toyoty například zmizela největší varianta modelu Land Cruiser - provedení V8. "Motor už nesplňoval emisní normy Euro 6," vysvětlil PR manažer značky Michal Velička. Menší verze Land Cruiseru se podle něj v Česku i nadále prodávat budou a výrobce zatím neuvažuje o přeměně legendárního offroadu na SUV.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy