Nákupní centra se proměňují. Kavárny zamíří i přímo do obchodů, říká expert


Praha – Přilákat zákazníky do obchodních center je mnohem těžší než před několika lety. Samotné značky prodejců neznamenají vždy záruku vysoké návštěvnosti. Majitelé obchodních domů se proto snaží odlišit od konkurence a postupně své prostory mění, aby návštěvníky zaujali.
"V současnosti nákupní centra především zvyšují podíl restaurací a občerstvení," zmiňuje hlavní trend Tomáš Soukup z realitní poradenské společnosti JLL, která se specializuje na maloobchodní nemovitosti.

Zatímco před dvaceti lety tvořily restaurace a občerstvení zhruba tři až pět procent z celkového množství ploch obchodních domů, dnes je to patnáct procent a podíl v některých centrech nadále roste. Podle Soukupa může „gastro“ za několik let zabírat až pětinu maloobchodních ploch velkých středisek. Cíl je jasný: přilákat na jídlo lidi, kteří se při své návštěvě zastaví i v dalších obchodech.
Že hraje jídlo a pití důležitou roli v návštěvnosti, si začíná uvědomovat čím dál tím větší množství prodejců módy, sportovních potřeb a dalšího zboží. "Především v cizině se častěji objevují obchody, jejichž součástí jsou například malé kavárny. Prodejci se tímto způsobem snaží udržet zákazníky déle na své půdě a prodat jim něco navíc," vysvětluje Soukup. Očekává, že se tento koncept brzy rozšíří také do českých obchodních domů.
Způsobem, jak procházející lidi udržet v obchodním centru, jsou třeba i bezplatná wi-fi nebo vylepšená místa k sezení a odpočinku.
Nákupní střediska také vymezují stále více místa pro trávení volného času. V obchodních domech přibývá fitness center, saun či například dětských koutků. Staví se také do role komunitních center. Příkladem je Centrum Černý Most v Praze, které pravidelně organizuje turnaje v plážovém volejbale, Arkády Pankrác zase pořádající závody horských kol. Avion Shopping Park v Ostravě zřídil ve svých prostorách centrum pro odběr krve.

Naopak méně prostoru zabírají některé typy prodejen. Nejčastěji jde o obchody s elektronikou, které se do značné míry přesunuly na internet a nepotřebují zboží vystavovat v kamenných obchodech. Soukup dodává, že prodejní plocha pro toto zboží klesá i v potravinových řetězcích.
"Zmenšují především sekci, ve které je možné nakupovat elektroniku, domácí potřeby a další zboží mimo jídla. U tohoto zboží začaly řetězcům klesat tržby, proto ho teď nabízejí méně," popisuje Soukup.
Vliv na proměnu obchodních center mají také e-shopy, v nichž Češi nakupují stále častěji. "Bude přibývat takzvaných collect pointů, kde si lidé vyzvednou zboží objednané na internetu," říká Soukup.
Pochybuje ale, že by někteří prodejci zavírali své kamenné pobočky a přesouvali se výhradně do virtuálního prostředí. Očekávat se podle něj dá jiný trend: internetové obchody začnou naopak ve větší míře otevírat vlastní kamenné prodejny.

"E-shopy, které na trhu působí dlouho, mohou využít obrovské množství dat, které mají o svých zákaznících, a vybrat si ideální místo," vysvětluje Soukup.
Připomíná, že při nákupu na internetu poskytuje zákazník prodejci téměř vždy svoji adresu a další osobní informace. E-shopy pak díky tomu mohou určit, kde mají nejvíc klientů a kam se vyplatí umístit kamenný obchod. Otvírání obchodů na základě dat z internetu už testují některé firmy v zahraničí. Příkladem je Amazon, který plánuje otevřít knihkupectví v New Yorku.