Z kufru auta snadno utečete díky svítící záchranné páčce. Prosadila ji oběť brutálního únosu


Před téměř 21 lety se stala Američanka Janette Fennellová spolu se svým manželem obětí brutálního únosu. Dva maskovaní lupiči manžele přepadli přímo v jejich garáži v domě v San Francisku, přiložili jim pistole ke spánku a donutili je ulehnout do kufru jejich sedanu značky Lexus. Když usedli za volant, zjistili, že je ve voze ještě malé dítě Fennellových v dětské sedačce. Vysadili ho na chodník a se dvěma lidmi v kufru vyrazili za město. Tam otevřeli kufr, donutili Fennellovy odevzdat všechny šperky, peníze a kreditní karty včetně PIN kódů, pohrozili jim smrtí v případě, že PIN nebude fungovat, a znovu je zavřeli do kufru. Ačkoliv předtím z médií slyšela, že lidé zavření v kufru auta mají po pěti minutách značně sníženou šanci na přežití, Fennellová zachovala chladnou hlavu, proškrábala se vnitřním obložením víka a podařilo se jí najít lanko ovládající otvírání. Oba manželé přežili a syna našli v pořádku před domem.

Fennellová se jako oběť únosu nechtěla smířit s tím, že kdyby měla smůlu, zřejmě by v kufru i s mužem zahynula. Obětí udušení, přehřátí nebo prostého vyčerpání zavřených nedobrovolně v kufru nejčastěji vlastního auta totiž v USA bylo hodně. Například o pár let později v roce 2000 vyšla studie, která upozorňovala na to, že za 20 let bylo zaznamenáno na 1250 případů lidí zavřených v kufru bez možnosti úniku. Jen krátce po svém únosu proto rozjela matka dvou dětí masivní kampaň za záchranný prvek, který by obětem únosu nebo těm, kteří se v kufru zavřou nešťastnou náhodou, pomohl snadno uniknout. Americká automobilka Ford už v té době do některých svých modelů dávala malé fluorescenční táhlo nebo páčku tak, aby ji člověk zavřený v kufru snadno našel. A to bylo přesně to, co hledala. Fennellová našla podporu u Fordu a nakonec se jí podařilo přesvědčit i úřady, i když jen o chlup. „Vyhráli jsme jen o jediný hlas,“ vzpomínala pro server Atlas Obscura na jednání, kde měl projít nový federální zákon. Nakonec jí pomohla i nešťastná událost, při které v roce 1998 zemřelo jedenáct dětí když se omylem zabouchly v kufru. Od 1. září 2001 tak dostali všichni výrobci aut v USA povinnost vybavit kufry sedanů záchranným zařízením po únik z kufru.

Podle serveru Jalopnik.com se od té doby u nových aut neobjevilo ani jediné úmrtí spojené s tím, že by byl někdo zavřený v kufru. Také únosů ubylo. Mezi lety 2001 a 2012 ale přesto bylo zaznamenáno 22 úmrtí dětí v kufrech. Vždy šlo o starší vozy, které neměly povinnost být záchrannou páčkou vybaveny. „Znám hodně příběhů o tom, jak zloději přepadli své oběti, hodili je do kufru a chtěli je dovézt k bankomatu, aby jim předali peníze. Lidem se ale vždy z takové situace podařilo uniknout,“ řekla Fennellová pro Atlas Obscura. Prosazuje přitom i montáž dodatečných záchranných páček do aut, která jimi vybavena nejsou. Po úspěchu se záchrannou páčkou nepřestala v boji za další bezpečnostní prvky. Podařilo se jí například vybojovat zákon, který u nových aut vyrobených od roku 2018 zavede povinnost parkovací kamery ve výbavě. Ta by měla zachránit děti, které by nepozorný rodič přejel. Podle jedné z obětí takové nepozornosti se dokonce návrh zákona jmenuje.