České dráhy zjednoduší nákup jízdenky v e-shopu, zrychlí také vrácení peněz


Praha – České dráhy od poloviny září zjednoduší nákup jízdenky přes internet. Od lidí už nebude chtít číslo občanského průkazu nebo jiného dokladu, postačí jen jméno a příjmení.
Pro cestující, kteří nemají zákaznickou In kartu, je dosud nákup jízdenky v e-shopu Českých drah poměrně komplikovaný. Musí totiž zadat nejen jméno a příjmení, ale také číslo osobního dokladu. Tím může být občanský průkaz, řada lidí ale kvůli ochraně citlivého údaje zvolí raději číslo řidičského průkazu nebo jiného dokladu.
Jízdenku z e-shopu sice není nutné tisknout, ale průvodčímu ve vlaku musí cestující sdělit jak číslo jízdenky, tak ukázat doklad uvedený při nákupu. Problém nastává, když má u sebe jiný doklad – například jen občanský průkaz, zatímco na jízdenku uvedl řidičský průkaz. V takovém případě je jízdenka neplatná a cestující si musí koupit nový, navíc obvykle s příplatkem. Původní jízdenku přitom nelze vrátit, protože v den jízdy ji už České dráhy nepřijímají zpět.
Paradoxní je, že při nákupu jízdenky u klasické pokladny na nádraží nejsou podobné údaje potřeba. České dráhy to vysvětlovaly tím, že jízdenky do nemístenkových vlaků (jichž je naprostá většina) jsou platné celý den, a pokud je průvodčí nestihne během cesty zkontrolovat, mohl by jednu jízdenku někdo jezdit celý den.
“Kdybychom v takových podmínkách nekontrolovali identitu cestujícího, šlo by na nakopírovaný doklad jezdit v době platnosti na uvedené trase opakovaně a bez omezení,” říká mluvčí drah Radek Joklík. Nevysvětluje už ale, proč dráhy požadují číslo dokladu i u místenkových vlaků, ani proč se dosud nespokojily jen se jménem, které může cestující prokázat libovolným dokladem.

Od poloviny září přijde změna. “Od 15. září dojde k rušení identifikace číslem průkazu, nebude jej tak třeba zadávat v e-shopu a kontrolovat ve vlaku. K prokazování bude stačit pouze jméno a příjmení cestujícího, které doloží personálu příslušným dokladem. Snažíme se tento systém zjednodušit,” popisuje Joklík.
České dráhy chtějí zlepšit i možnosti storna jízdenky. Člověk, který se cestu rozhodne zrušit, dosud musí čekat až tři měsíce na vyjádření drah a případné vrácení peněz. Přitom pokud by jízdenku koupil na pokladně a také ji tam pak vrátil, získá peníze zpět okamžitě.
“Pro jednoduché případy storna elektronických jízdenek připravujeme nové řešení, kdy bude žádost vyřízena automaticky ihned. Realizace z kapacitních důvodů nejspíše počátkem příštího roku,” říká Joklík.

Soukromí konkurenti Regiojet a Leo Express používají mnohem jednodušší systém, kdy lze jízdenku okamžitě vrátit přes internet až půl hodiny před odjezdem. U Českých drah jde zrušit jízdu nejpozději předchozí den (v den odjezdu pouze při zpoždění z výchozí stanice). U soukromých dopravců je jízdenka vázána na konkrétní spoj, a pokud ji cestující včas nezruší a vlak nestihne, jízdenka propadne. Naopak u Českých drah ji lze v zásadě využít po celý den, tedy na jakýkoliv spoj na stejné trase.