Před půlstoletím se sovětští komunisté dohodli s Italy. Jejich Fiat 124 pak vyráběli až do roku 1988


Přesně před 50 lety, 15. srpna roku 1966, se začala psát historie dnes nejvýznamnější automobilky na území tehdejšího Sovětského svazu. V současné době nese nástupnická firma jméno AvtoVaz.
Smlouva na licenční výrobu vozu Fiat 124, kterou 15. srpna 1966 podepsala moskevská vláda s turínskou automobilkou, se stala faktickým krokem k motorizaci Sovětského svazu.

Události po podpisu smlouvy nabraly poměrně rychlý spád. O týden později bylo vybráno místo na stavbu závodu, což byl původní Stavropol na řece Volze. V té době již ale nesl dva roky jméno italského komunistického politika Togliattiho.
Vlastní stavba pak začala v polovině září, tedy měsíc po podpisu smlouvy. Auta na trh začala továrna, která v té době na délku měřila dva kilometry a na šířku půl kilometru, dodávat v dubnu roku 1970. 
Od originálu se auta s označením VAZ 2101, zpočátku nazývané Žiguli podle nedalekého pohoří, navenek moc nelišila, byla ale přizpůsobena sovětským podmínkám.

Svého italského předchůdce, který byl vyhlášen evropským Autem roku 1966, přitom tento model přežil o celých 14 let, vyrábět se přestal teprve v roce 1988. A jeho lehce modernější deriváty vyjížděly z výrobních pásů ještě další čtvrtstoletí.
Poslední z aut, která nezapřela původ v polovině 60. let včetně motoru vpředu a pohonu zadních kol, byl kombík Lada 2104, vyráběný až do září 2012.
V současné době jsou majoritními vlastníky firmy automobilky Nissan a Renault. V nabídce mají řadu nových modelů, včetně SUV. Do České republiky se ale momentálně nedodávají. 

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy