KIA rozšířila flotilu svých vlajkových lodí. Nejvíc si slibuje od nového kombi konkurujícího Superbu


Značka Kia se již v Evropě dobře etablovala se svými SUV, oblíbený je také vůz nižší střední třídy Cee´d, nyní ale hodlá oslovit zájemce o vozy manažerské třídy.
Novou generaci modelu Optima proto připravila v řadě verzí. Již na přelomu loňského a letošního roku uvedla na trh verzi sedan, ale už tehdy si byla vědoma, že tou nejdůležitější bude kombi s dieselovým motorem. Sportrswagon, jak se u této značky označují kombíky, má sice stejnou délku jako sedan (4885 milimetrů), zavazadlový prostor však narostl o 42 litrů v porovnání se sedanem. Jeho objem tak dosahuje 552 litrů. Jeho variabilita se dále zvýšila použitím zadních sedaček s opěradlem děleným v poměru 40:20:40. Pokud se sklopí, vznikne rovná plocha, která by se dala využít i pro přespání jednoho až dvou lidských jedinců.

Vyzkoušeli jsme si to v praxi během dvoudenních novinářských jízdních testů, které se odehrávaly v okolí německého Mnichova.
Jedinou pohonnou jednotkou, která je pro běžné zákazníky připravena, je čtyřválcový turbodiesel 1,7 CRDi. Může být spojen s šestistupňovou manuální, případně sedmistupňovou automatickou převodovkou. Vyzkoušeli jsme si vůz s ručním řazením, který má podle výrobce téměř o sekundu lepší akceleraci z nuly na stovku (10,2 versus 11,1) a spotřebu jen 4,4 litru na sto kilometrů v kombinovaném režimu. To je opět lepší hodnota než v případě automatu, tentokrát o dvě desetiny litru.
S autem jsme se vypravili i na úsek dálnice s neomezenou rychlostí, abychom ověřili dosažitelnost udávané maximální rychlosti 203 kilometrů v hodině. Na tachometru jsme nakonec s plynem sešlápnutým až k podlaze viděli hodnotu 215 kilometrů v hodině.
Je ale pravda, že od rychlosti přibližně 150 kilometrů v hodině už bylo zvyšování tempa dosti vlažné. Je to samozřejmě daň za motor nižší kubatury, jehož výkon dosahuje na tuto třídu jen průměrných 141 koňských sil. Při maximálním využívání výkonového potenciálu si auto podle palubního počítače odebíralo z velké sedmdesátilitrové nádrže každých sto kilometrů 7,3 litru. Jízda "tuzemskou" dálniční stotřicítkou si vyžádala spotřebu 5,8 litru. Městský provoz jsme tentokrát nezkoušeli.

Výbava auta je s výjimkou sériově montovaných střešních ližin shodná se sedanem. Za příplatek nebo ve vyšších verzích tak řidič může využívat například adaptivní tlumiče, adaptivní tempomat, systém autonomního nouzového brzdění, systém pro udržování vozu v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových světel, ukazatel dopravních značek či systém sledování mrtvého úhlu.
Ten se nám v hustém provozu v okolí Mnichova zdál poněkud úzkostlivě nastavený. Hlasité pípání se ozvalo, i když jsme měli již poměrně bezpečný odstup od vozu, před který jsme se chtěli zařadit po navracení se z rychlejšího pruhu.
Z komfortních prvků se nám zamlouval vyhřívaný volant a sedačky. Přední mohou být navíc ještě ventilované. Vzadu je dost místa na hlavu i na kolena i pro jedince, kteří vyrostli nad 185 centimetrů tělesné výšky.
Pro ty, kteří si občas dopřejí i poněkud dynamičtější svezení, než jaké nabídne tato varianta s turbodieselem, připravila Kia novou verzi GT. Je k mání jak pro sedan, tak i pro kombi. Pod kapotou tohoto auta je umístěný dvoulitrový zážehový přeplňovaný čtyřválec, který disponuje výkonem až 245 koňských sil. Pojí se výhradně se šestistupňovým automatem. 

I tu jsme si měli možnost krátce osahat, i když v tomto případě pouze na bývalém vojenském letišti na slalomové dráze mezi kužely. Zpočátku se nám líbil uměle vytvořený zvuk motoru, linoucí se ze speciálního zařízení u spodní hrany čelního skla, který připomínal spíše šestiválec než přítomný klasický čtyřválec, o chvíli později jsme si ale říkali, že by nám při delších jízdách asi spíše vadil. Totéž se dá říci o trošičku neurvalém řazení automatu. Adaptivní tlumiče jsou v této verzi standardem. Ovladatelnost auta je i díky nim (dále také kvůli o centimetr sníženému podvozku a dalším úpravám) skutečně velmi dobrá.
Verzi GT poznáte jednoduše při pohledu zezadu. Má totiž dvojité koncovky výfuků.
Stejně snadno lze rozlišit od "normální" optimy také hybridní verzi. Jednak může být nalakována ve speciální stříbrné barvě, dále má samozřejmě na předním blatníku otvor pro dobíjecí zástrčku, po obvodu vozu jsou chromové dekory s modrým metalickým odstínem a speciální jsou i disky kol.

Podle výrobce ujede Optima Plug-in Hybrid s plnou baterií čistě na elektřinu 54 kilometrů, po vyprázdnění baterií, které se nacházejí pod zadními sedačkami a částečně také v kufru, auto funguje v hybridním režimu. To byl téměř po celou dobu naší třicet kilometrů dlouhé testovací jízdy rovněž náš případ. Převzali jsme totiž auto, které mělo menší než čtvrtinovou zásobu energie v baterii. Faktem ale je, že spotřeba při klidné jízdě mezi bavorskými vesničkami nepřesáhla ani v této situaci 2,5 litru benzinu na sto kilometrů. Zážehový dvoulitrový motor, který sám o sobě má výkon 156 koní, vzorně spolupracoval s elektromotorem a v případě potřeby se připojoval velmi plynule. Celá soustava dohromady s elektromotorem poskytuje výkon 205 koní. To postačuje na zrychlení 0–100 kilometrů v hodině během 9,4 sekundy a udělení maximální rychlosti 192 kilometrů v hodině. Oficiální spotřeba je pouhých 1,6 litru na sto kilometrů.
Zatím je k mání pouze sedan, ale na příští rok technici značky Kia slibují rovněž kombík. V něm ale bude nutno zcela rozmístit baterie, protože v sedanu zmenšují kufr na pouhých 307 litrů.
Podrobná technická data a ceníky všech zmíněných automobilů najdete zde.