IKEA překvapila. Spouští opravdový e-shop, doprava se ale pořádně prodraží


Praha – Nábytkářský řetězec IKEA dnes spustil v Česku e-shop. O jeho startu mluvila firma několik let, opakovaně ho ale odkládala. Řetězec byl jedním z posledních velkých prodejců v oboru, který online prodej dosud nenabízel.
Od letošního roku mohli zájemci využít pouze službu Klikni a vyzvedni, která umožňovala vybrat a zaplatit produkty online na internetu a následně si zboží vyzvednout v obchodním domě IKEA nebo výdejním skladu. Zájemce si ovšem připlatí 300 korun, dříve dokonce 500 korun.

Generální ředitel společnosti pro Českou republiku Marek Feltl před rokem říkal, že spuštění internetového obchodu v Česku se předpokládá asi za dva a půl roku, protože termín se odvíjí od startu online prodejů na globální úrovni. Náhradou měla být zatím právě služba Klikni a vyzvedni.
Spuštění "opravdového" internetového obchodu nyní IKEA urychlila kvůli velkému zájmu zákazníků. "Dlouhodobě a velmi silně se dožadovali možnosti nakoupit výrobky prostřednictvím internetu," říká Feltl. Jde o lokální řešení pro Českou republiku.
Vybírat online je možné prakticky z celého sortimentu několika tisíc výrobků. Firma službu nazývá Klikni a dovezeme, zatím bude zboží distribuováno přímo z obchodních domů. Řetězec uvedl, že "kompletní online řešení" zavede v České republice v letech 2018 až 2019.
"V rámci lokálního řešení Klikni a dovezeme připravujeme jednotlivé objednávky přímo v našich obchodních domech a doručujeme je ve spolupráci s lokálními partnery v oblasti dopravy. V budoucnu bude některé objednané zboží našim zákazníkům doručováno přímo z našich globálních centrálních skladů," uvedla manažerka e-commerce v IKEA Nina Maláková.
Od klasického e-shopu se ale IKEA liší mnohonásobně vyššími cenami za dopravu. Podle ceníku služby Klikni a dovezeme přitom nezáleží ani na hmotnosti zboží, jak by se u nábytku dalo čekat, ani na vzdálenosti, ale jen na hodnotě nákupu. Firma paradoxně účtuje dražší dopravu lidem, kteří u ní utratí více peněz za zboží.

Například u nákupu do 5000 korun přijde doprava na 600 korun, ale u nákupu do 15 000 korun si už zájemce připlatí 1300 korun, a u nákupu do 150 000 korun stojí doprava dokonce 3000 korun. Teprve u zboží nad 150 000 korun je doprava zdarma.
„Výše ceny za transportní služby se odvíjí pouze od hodnoty zakoupeného zboží, nikoliv od množství produktů či celkové hmotnosti objednávky. Ceny za služby jsou stejné jako pro zákazníky, kteří si je objednávají přímo v obchodním domě,“ uvedla v tiskové zprávě Maláková. Konkrétnější vyjádření online deník Aktuálně.cz  zjišťuje, mluvčí přislíbila reakci v odpoledních hodinách.
E-shopy již provozují i velcí prodejci, například Sconto či Asko nábytek. Celkový podíl nábytku prodaného v e-shopech v ČR loni činil zhruba sedm procent a dál roste. Vyplývá to z údajů Asociace českých nábytkářů.  Prodeje nábytku loni v Česku stouply meziročně o 7,8 procenta na 34,7 miliardy korun.