Známe nejlepší banku a pojišťovnu roku. Projděte si výsledky soutěže


Praha – Osmý ročník soutěže Hospodářských novin nazvané Nejlepší banka ovládla Raiffeisenbank, která letos na prvním místě vystřídala ČSOB. Kromě absolutního vítězství se stala navíc i klientsky nejpříznivější bankou – v této kategorii obhájila prvenství z loňského roku.
Za Raiffeisenbank přebral cenu její šéf Igor Vida, který při svém nástupu do funkce slíbil expanzi. "Když jsem nastoupil, Raiffeisenbank měla 400 tisíc klientů, nyní jich má přibližně o 50 procent víc," říká nyní s tím, že banka posílila jednak díky akvizici části Citibank, jednak díky svému organickému růstu.
Nejlepší banka:
1. Raiffeisenbank
75,8 %
2. ČSOB  
72,4 %
3. Komerční banka   
70,3 %
Mezi pojišťovnami si hlavní cenu za rok 2016 odnesly Česká pojišťovna v kategorii životního pojištění a Kooperativa v neživotním pojištění. Loni vyhrály Komerční pojišťovna a Allianz.
Hodnocení stojí na dvou rovnocenných pilířích. První z nich posuzuje finanční instituce z pohledu klientů. Roli zde hraje kvalita, rozsah i cena nabízených služeb, stejně jako přístup k zákazníkům.
Druhý pilíř pak zkoumá banky a pojišťovny naopak optikou akcionáře a zaměřuje se především na jejich finanční zdraví. Posuzována je například nákladovost, ziskovost nebo kvalita aktiv.
Díky velkému množství parametrů, které do hodnocení vstupují, je Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna jedinou takto komplexní soutěží v Česku.
Nejlepší životní pojišťovna:
1. ČSOB Pojišťovna
58,9 %
2. Generali Pojišťovna
58,4 %
3. ČSOB Pojišťovna   
57 %
Data pocházejí z výzkumu provedeného společností Datank, jejíž analytici podrobně prošli výroční zprávy finančních institucí, jejich internetové stránky, sazebníky i online kalkulačky. U bank se zajímali například také o ceny běžných účtů, hypoték či spotřebitelských úvěrů nebo o výnosy na spořicích účtech a termínovaných vkladech. U pojišťoven posuzovali mimo jiné výši pojistného či šíři nabízených produktů.
Nejlepší neživotní pojišťovna:
1. Kooperativa pojišťovna
72,2 %
2. Česká pojišťovna
67,4 %
3. ČPP
63,2 %
Důležitou roli v hodnocení hraje také mystery shopping. Při něm se hodnotitelé vydávali za stávající nebo potenciální zákazníky bank či pojišťoven a zkoumali, jak se k nim poradci na pobočkách chovají, jak komunikují a zda jsou jim schopni rychle a včas poradit.
Podobným testem prošly i zákaznické telefonní linky finančních institucí. Posuzován byl nejen čas, který musí zákazník strávit čekáním na spojení s operátorem, ale také to, jak kvalitní informace po telefonu dostane. Podstatná byla i dostupnost bank a pojišťoven. Tedy počet poboček, jejich otevírací doba nebo čas, ve kterém jsou v provozu telefonická kontaktní centra.
Klientsky nejpřívětivější banka:
1. Raiffeisenbank
79,2 %
2. Sberbank
71,7 %
3. Komerční banka
69,6 %
Hodnotila se také elektronická komunikace, která je pro mnoho klientů čím dál důležitější. Zatímco některé pojišťovny dokázaly poskytnout úplnou odpověď na dotaz zaslaný e-mailem už během patnácti minut, jiným stejná reakce trvala i více než deset dnů.
Právě zvládnutá komunikace byla jedním z hlavních důvodů letošního vítězství Raiffeisenbank, která kromě toho patřila k nejlepším také v hodnocení nákladů na účet nebo v dostupnosti pro klienty.
Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovna:
1. Generali Pojišťovna
74,9 %
2. Česká pojišťovna
69 %
3. Kooperativa pojišťovna
64,3 %
Klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovna:
1. Kooperativa pojišťovna
77,5 %
2. Česká pojišťovna
76,6 %
3. ČSOB Pojišťovna
73,4 %
Česká pojišťovna zvítězila mezi životními pojišťovnami zejména díky tomu, že dokázala obstát jak z pohledu klienta, kde byla nejlepší v kvalitě služeb a dostupnosti, tak z pohledu akcionáře. Ani v jednom pilíři sice neskončila úplně první, ale její konkurenti měli oba pilíře méně vyrovnané. To byl i případ Generali, která se letos stala klientsky nejpřívětivější životní pojišťovnou.

Kooperativa, vítěz mezi neživotními pojišťovnami z pohledu klienta i akcionáře, těžila zejména z široké nabídky produktů a kvalitních služeb, dokázala také výrazně zabodovat v kategorii nazvané „výše pojistného“.
Soutěž Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna vyhlašují Hospodářské noviny za podpory partnerů KPMG ČR a IBM ČR.