Prošlé opencard musí Pražané vrátit. Nevědí to ani někteří zaměstnanci na pobočkách


Praha – Kartu opencard, které skončila platnost, lidé musejí vrátit na úřad nebo na přepážku dopravního podniku. Je totiž majetkem hlavního města, informoval mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Mnozí lidé ale o této povinnosti nevědí. Stěžují si na to i na Facebooku nové karty pro cestování MHD Lítačka, kterou magistrát od letošního března místo končící opencard vydává.

"Karty opencard je nutné vracet, neboť je tato povinnost zakotvena ve Všeobecných obchodních podmínkách. Karta je majetkem HMP, nikoli klienta, proto je nutné kartu vrátit," sdělil Hofman. Obchodní podmínky ale lidé, kterým teď karta končí, podepsali před několika lety.
O povinnosti převzít neplatnou kartu nevědí ani někteří zaměstnanci přepážek dopravního podniku. "Já jsem ji na Andělu paní na přepážce nabízela a ona mi řekla, ať ji buď zničím, nebo odnesu do Škodova paláce," popsala jedna z nespokojených klientek na Facebooku. Podle odpovědi města je to prý pouze ojedinělé pochybení. Na pobočkách prý také chybí potvrzení o přebrání karty, kterým by se uživatel mohl prokázat.
Půl milion karet projde letos
Držitelů opencard bylo zhruba 1,2 milionu, letos končí platnost asi půl milionu karet. Lidé se pak musí rozhodnout, jestli chtějí novou, zelenou plastovou kartičku, nebo třeba papírový kupon. Do budoucna magistrát slibuje také možnost mít časový kupon na MHD nahraný v aplikaci v telefonu.
Novou Lítačku si mohou lidé objednat přes internet a pak si ji vyzvednout za 100 korun na úřadě nebo si ji nechat zdarma poslat poštou. I v tom případě ale musí starou opencard odevzdat. Pokud cestující nepotřebuje o vrácení karty potvrzení, může ji odevzdat také na pobočkách dopravního podniku. Potvrzení ale vydají jen informace na úřadě ve Škodově paláci.
V pražské MHD stále nejvíc lidí cestuje na kartu opencard, která v minulosti Prahu stála zhruba 1,75 miliardy korun. Jejích držitelů je asi 950 tisíc. Lítačku, na kterou se vedení města snaží provoz převést, si za prvních pět měsíců provozu vyzvedlo přes 100 tisíc lidí.
Za vývoj a pořízení nové karty na pražskou hromadnou dopravu Lítačka zaplatilo město 8,2 milionu korun, její měsíční provoz vychází na 4,4 milionu. Podle opozice je tak karta stejně drahá jako kritizovaná opencard.