Nová Toyota Proace klame tělem. Do kompaktní dodávky můžete vměstnat až 1,4 tuny nákladu


Toyota pokračuje v dlouhodobé spolupráci s koncernem PSA, ze které vzešel další nový model. Tentokrát jde o užitkový vůz Proace. Dodávka má velmi nápadný design a také celou řadu možností uspořádání. Stačí si vybrat. Proace se nabízí ve třech délkách karoserie, od kompaktního City, přes Medium po Long s délkami 4606, 4956 a 5308 mm. Kromě toho si lze ještě volit uspořádání kabiny a poměr místa pro posádku a náklad. Varianty se jmenují Crew Cab, Van, PC Combi či Platform Cab. Poslední jmenovaný je podvozek, na který lze přidávat nejrůznější nástavby podle přání zákazníka.

Z hlediska designu lze Toyotu hodnotit jednoznačně pozitivně. Díky výrazně tvarované přídi půjde rozhodně o jeden z nejnápadnějších užitkových vozů na českých silnicích. „Čumák“ navazuje také na osobní modely Toyoty. Zbytek je samozřejmě obyčejná dodávka, u které toho už moc vymyslet nejde. V interiéru zaujala poměrně masivní palubní deska. Při prvních jízdách, které probíhaly v okolí Varšavy, jsme se ve verzi Van (klasická dodávka s kabinou pro dva dospělé a jedním nouzovým místem uprostřed) cítili poněkud stísněněji. Redaktor s výškou 190 cm by určitě ocenil možnost sedadlo posunout ještě o malý kousek dál. Překáží zde ale přepážka.
Materiály jsou na první pohled základní, mísí se tu hlavně odhalená kovová konstrukce vozu s tmavými plasty. Zpracování je ale na dobré úrovni. Na jednoduchost sází i volant, který byl ve zkoušeném voze zcela bez ovládacích prvků. Důležitější je, že je v kabině celá řada odkládacích schránek či držáků na nápoje.

V Evropě by nemělo příliš smysl prodávat kompaktní dodávku s jinými než naftovými motory. Proace dostala jednotky 1.6 a 2.0 D-4D. Nabízí se ve výkonech 70, 85 a 90 kW, se kterými se pojí pětistupňová manuální převodovka, u výkonnějších variant pak šestistupňová. Robotizované řazení se do Česka nebude oficiálně dovážet. Dovozce se chlubí servisním intervalem 40 000 kilometrů nebo dva roky. Záleží ale na náročnosti provozu.
Během krátké jízdy v okolí Polské metropole jsme si vyzkoušeli nejsilnější dvoulitr. Ten nemá s prázdným vozem žádný problém a předvádí dostatečnou dynamiku v městských rychlostech i na dálnici. Překvapil velmi dobrým odhlučněním a potlačenými vibracemi. Celkově je tak cestování s touto dodávkou příjemné. Pochválit musíme i podvozek a jeho zavěšení kol, které má vzadu jednoduchou tyč a vpředu McPherson. Auto třeba přes otravné retardéry jezdí bez zbytečných rázů a snadno si poradí i s horší kvalitou silnic. Proace je velmi praktická dodávka, protože přes její kompaktní rozměry nabídne užitečné zatížení od 1,0 do 1,4 tuny v závislosti na motoru. Podle varianty pak uveze až 9 cestujících nebo náklad o velikosti 4,6 až 5,1 metru krychlového. Jde o jedny z nejlepších parametrů v dané kategorii.

Podle velikosti bude japonský vůz soutěžit o přízeň podnikatelů třeba s Fordem Transit Connect. Toyota by svůj model ráda viděla také jako konkurenta pro Volkswagen Caddy Maxi. Toyota Proace se v Česku nabízí ve dvou výbavách Live a Active, které lze ještě obohatit o příplatkovou výbavu a výbavové balíčky. Paket Praktik přidává třeba čelní sklo s akustickou izolací, dělící přepážku s oknem nebo osvětlení nákladového prostoru. Tříletá záruka je standardem. Vůz v nejkratším provedení City se základním motorem 1.6 D-4D (70 kW) vyjde na 399 990 korun bez DPH.
Toyota v blízké budoucnosti hodlá své modely vybavit také telematickým systémem. Ten může správce vozového parku informovat nejen o aktuální poloze daného vozu, jeho rychlosti či směru, ale i o chování řidiče. Zaznamenat lze například nehospodárnou akceleraci, nebezpečné brzdění nebo zbytečně ostré projíždění zatáčkou.