Mražené jogurty míří do dalších měst v Česku. Lidé si je sami ozdobí


Praha – České prodejny s mraženými jogurty plánují rozšiřovat síť svých poboček, chtějí zamířit do dalších velkých měst a zkusit uspět i v zahraničí. Tři firmy, které se na tuzemském trhu pohybují, zatím fungují jen v obchodních centrech, a to většinou v Praze. Výjimkou je obchod v pražské Vodičkově ulici.

Jedničkou na rozvíjejícím se trhu s mraženými jogurty v Česku je značka Yobar, první obchod otevřela v srpnu 2013. Všechny její prodejny jsou franšízy. “V Praze provozujeme tři obchody a dva nové připravujeme. V Brně k jedné stávající prodejně přibude další, stejně jako k jedné prodejně v Mladé Boleslavi. Do konce roku otevřeme obchod v Hradci Králové,” říká spolumajitel firmy Marek Dian.

Značku Yobar vlastní společnost Radlická mlékárna, která jí zároveň dodává mléko.“Jsme jediní mlékaři, kteří si svou technologii výroby mražených jogurtů sami vyvinuli. Žádný jiný výrobce v České republice svou mlékárnu nemá,” dodává Dian. Firma vlastní vývojové centrum ve východních Čechách, kde vyvíjí příchutě.
Podle Diana se v Česku teprve vytváří povědomí o tom, že mražený jogurt není zmrzlina. Pobočku Yobaru denně navštíví 200 lidí, o víkendu i dvakrát více. Letos firma prodala 30 tun mraženého jogurtu, v příštím roce plánuje dosáhnout 50 tun. “Je radost pracovat v Česku, kde lidé milují jogurty a zároveň mají rádi mražené pochoutky,” míní Dian.
Hlavní surovinou tohoto mraženého dezertu podobného zmrzlině je zdravější jogurt, který může být buď čistý bílý, nebo ochucený příchutěmi. Lidé si mohou jogurtové základy ozdobit posypkami, polevami či ovocem a vytvořit tak kombinace podle vlastní chuti.
Frogurt chce i do Německa
Marek Dian má podíl i v další společnosti vyrábějící mražené jogurty. Jmenuje se Frogurt a podle počtu prodejen je druhá na trhu. “Tři pražské pobočky plánujeme rozšířit o další tři. Naším cílem je mít v Praze osm poboček. V příštím roce bychom chtěli expandovat do Německa, kde jsme nyní ve fázi jednání,” říká Dian. Roční tržby jedné provozovny Frogurtu se pohybují mezi sedmi a devíti miliony korun.

Majitelé Frogurtu se inspirovali ve Spojených státech, na českém trhu působí od roku 2013. “Americký koncept byznysu s mraženými jogurty ale není přenositelný do Česka. Zásadním rozdílem je klima, v Česku máme pouze čtyři teplé měsíce v roce a také spotřebitelské návyky Čechů,” vysvětluje Dian.
Jogurt je v Česku nedílnou součástí každého spotřebního koše, takže lidé jsou zvyklí na velký výběr a také kvalitu. “Ve Spojených státech tomu tak není. Americké koncepty si mohou dovolit využívat více práškových směsí, neboť bezprostřední konfrontace s nemraženými jogurty není tak ostrá,” míní spolumajitel firmy, která zaměstnává třicet pracovníků.

Do prodejny nabízející přes 80 příchutí přicházejí denně stovky lidí. “Nejoblíbenější je bílý jogurt bez příchutě, oblíbené příchutě jsou čokoláda a jahoda. Zahraniční zákazníci více volí netradiční varianty jako arašídové máslo, cheesecake nebo slaný karamel,” říká Dian. V příštím roce firma plánuje vybudovat franšízovou síť.
Yogoterie hledá franšízanty
Zatím trojkou na trhu je značka Yogoterie, která v Praze provozuje tři pobočky. Nyní hledá vhodné franšízanty v Brně, Liberci a Ostravě.

Firmu založil Jakub Zíma poté, co před více než dvěma lety ochutnal mražený jogurt na Hawaii. Nyní zaměstnává deset lidí a brigádníky.
Loňský obrat společnosti dosáhl šesti milionů korun. “Letos by to mohlo být o 30 procent lepší,” míní spolumajitel firmy Zíma. Investice do vybudování nové provozovny se podle něj pohybuje okolo jednoho milionu korun. “Jen stroj na výrobu jogurtu stojí 350 až 500 tisíc korun,” dodává.