Tatra získala historický vůz z Rallye Dakar výměnou za nový. Do Kopřivnice se vrátí po 30 letech


Do Kopřivnice se po třiceti letech vrátil jeden z prvních dakarských speciálů, automobil Tatra 815 6x6 VE "Ostrý-II", se kterým posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina jela Rallye Paříž–Dakar při první účasti Tatry v roce 1986. Od té doby vůz bez potíží sloužil ve státech severní a západní Afriky. Tatře ho předal majitel vozu výměnou za nový. Francouzský podnikatel Jean Philippe provozuje cestovní agenturu New Gate Travel. Historickou Tatru využíval například jako servisní vůz pro své čtyřkolky. V těžkých písečných a bahnitých terénech podle zástupců Tatry najezdil vůz obrovské množství kilometrů bez zásadních problémů. Vůz nemá originální nástavbu, tu hned po rallye v roce 1986 nahradila nástavba odpovídající novému účelu. Auto je ale plně funkční a po drobné údržbě je schopno i provozu na evropských silnicích. Ostatně do Kopřivnice jej Philippe přivezl po vlastní ose.

Ekonomický ředitel společnosti Tatra Trucks Radek Strouhal řekl, že firma chce vůz zrekonstruovat do původní podoby, tak jak absolvoval Dakar. Především tedy vymění nástavbu. "Spravíme ho, zrepasujeme a příští rok bychom ho chtěli využít při oslavách 120 let Tatry," řekl Strouhal. Automobilka pak chce vůz vystavit ve svém muzeu. "Pracujeme teď s krajem na tom, že bychom připravili souběžně se stávajícím muzeem ještě druhý výstavní prostor, který by byl zaměřený spíše na nákladní auta, a právě tam by to mělo být jedno z hlavních lákadel," řekl Strouhal. Expozice by mohla do dvou až tří let vzniknout v dosud prázdné hale bývalé slévárny na okraji areálu automobilky. Technický ředitel Radek Smolka řekl, že na vůz "Ostrý-II" narazil při práci na knížce k 30 letům účasti tatrovek na Dakaru, když hledal fotografie na internetu. "Na jedné z fotek mě zaujal tvar ochranného rámu na kabině, protože ten byl celkem unikátní, ty pozdější verze měly úplně jiný tvar," řekl Smolka.

Na snímku byl jen roh kabiny, ale díky nápisu na něm se mu podařilo kontaktovat současného majitele vozu a během dvou hodin dostal odpověď i s okopírovaným technickým průkazem. "Když jsem si ho sjednotil s číslem podvozku, které jsem věděl, jaké měla ta první dvě auta, tak jsem hned věděl, že to je přesně ono. Pak když mi poslal ještě i číslo motoru, tak jsem vyskočil dva metry do stropu, protože bylo jasné, že v tom autě je i původní motor," řekl Smolka. Od sériových vozů se podle něj tato Tatra moc nelišila, což bude výhoda při renovaci. Někdejší řidič dakarské Tatry Kahánek řekl, že vůz 30 let neviděl. Dnes se s ním opět projel. Vzpomínal na problémy v poslední etapě závodu v roce 1986, kdy posádka Tatry tahala jiné vozy z rozvodněné řeky. Dostala za to cenu fair play, avšak byla diskvalifikována, protože nestihla start etapy. "To jsme tenkrát byli možná čtvrtí, pátí nebo třetí, to byl napoprvé úspěch," řekl Kahánek. Strouhal řekl, že Tatra hledá i další své zajímavé staré vozy, osobní auta, ale hlavně nákladní. "Myslím, že mohou být ještě desítky zajímavých aut. Tatra byla hodně plodná v tom, že dělala absolutní speciály. Ale takový speciál jako dneska už se bude těžko hledat," řekl Strouhal.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy